Gorące tematy: Wybory 2020 Ryszard Opara: „AMEN” Dyżury administratorów RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
4573 posty 2071 komentarzy

Bogusław Jeznach

Bogusław Jeznach - Dzielić się wiedzą, zarażać ciekawością.

Pułapka GPS

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

CO PISZĄ INNI: Brazylijski dziennik Folha de Sao Paulo, największa gazeta Ameryki Łacińskiej, w wydaniu online donosi o kryzysie w systemie nawigacyjnym GPS. Poniżej streszczenie/adaptacja artykułu:

 

Numa altura em que estudantes norte-americanos já aprenderam a desviar navios transatlânticos de suas rotas, os Estados Unidos são obrigados a buscar uma substituição para o sistema nacional de navegação GPS. Os EUA acabaram por cair em suas próprias redes, destinadas a potenciais inimigos” (W czasach, kiedy już zwykli amerykańscy studenci nauczyli się zbijać z kursu statki transatlantyckie, Stany Zjednoczone są zmuszone do szukania zamiennika narodowego systemu nawigacji GPS. USA wpadły we własne sieci przeznaczone dla potencjalnych wrogów) – pisze brazylijska gazeta

GPS (Global Positioning System) to satelitarny system nawigacji, początkowo opracowany i zrealizowany przez Pentagon dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. System obejmuje grupę satelitów orbitalnych Navstar. Obecnie GPS jest w stanie określić w międzynarodowym ziemskim systemie położenie każdego obiektu w dowolnym miejscu na planecie.

Mniej więcej miesiąc temu pewni hakerzy, czy to dla zabawy, czy może  jako ostrzeżenie, wprowadzili do systemu nawigacji żeglugi cywilnej współrzędne dwóch nie istniejących w rzeczywistości statków. Jeszcze wcześniej, latem, studenci Uniwersytetu w Teksasie wyprowadzili z kursu nowoczesny jacht klasy oceanicznej symulując sygnały satelitów GPS na swoim notebooku i przekazując je systemowi pokładowemu, zablokowanemu na prawdziwe połączenia. Ani kapitan, ani urządzenia pokładowe nie zauważyli fałszerstwa.

Najwyraźniej istnieją jednak także poważniejsze przykłady podobnych „brincadeiras” (kawałów), gdyż przedstawiciele Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych zaczęli mówić o opracowaniu zamiennika GPS, a w każdym razie przynajmniej jego komponentu wojskowego.

Sygnały GPS nawigatorów można przechwytywać i zastępować, a same odbiorniki w razie potrzeby wcale nie jest trudniej wyłączyć niż jakiekolwiek inne urządzenie elektroniczne, zaznacza płk. Ruiz Guimaraes Varela, ekspert armii brazylijskiej:Realmente, tal problema existe, e os norte-americanos também se aperceberam dele. Embora por muitos anos eles tivessem preparado isso para poderem incapacitar navegadores em outros países. Agora percebem que eles próprios estão indefesos. Por isso será desenvolvido um novo sistema, e uma nova constelação de satélites. Para manter tal navegação, é necessário um grupo de cerca de cinquenta satélites”.(Rzeczywiście taki problem istnieje i Amerykanie uświadomili go sobie .Chociaż przez długie lata tak go przygotowywali, aby mieć możliwość odłączenia nawigatorów w innych krajach. Teraz rozumieją, że sami są bezbronni. Dlatego będzie rozwijany nowy system, a także nowa konstelacja satelitów. Aby umożliwić taką nawigację potrzebna jest grupa składająca się z około pięćdziesięciu satelitów.)

Według tego eksperta, w Stanach Zjednoczonych omawiana jest kwestia wzmocnienia bezpieczeństwa istniejących systemów. Przecież teraz nie tylko każdy jeep zależy od wskazań nawigatora, ale także całe grupy wojsk, w tym jednostki Marynarki Wojennej USA.

Jednocześnie jest oczywiste, że Amerykanie nie mogą zrezygnować z systemu GPS, uważa Mario Russo, dziennikarz specjalizujący się w tematyce wojskowo-technicznej: „Deve-se ter em mente que o complexo GPS e Navstar tem dois segmentos: civil e militar. Por isso não podemos falar da morte prematura do sistema GPS (Trzeba mieć na uwadze, że kompleks GPS i Navstar posiada dwa segmenty: cywilny i wojskowy. Dlatego w żaden sposób nie można mówić o przedwczesnej śmierci systemu GPS) i dodaje:

O sistema não irá à falência, porque o segmento civil do sistema Navstar hoje atrai um enorme mercado.Basta lembrar os múltiplos sistemas de mapeamento, em particular os mapas do Google.Este é um mercado de centenas de bilhões de dólares. E, naturalmente, com um tal volume não se pode falar de nenhuma falência. Ou seja, a indústria civil é capaz de manter o sistema Navstar por conta própria, e ele é extremamente lucrativo para ela”. (System nie zbankrutuje, ponieważ na cywilnym segmencie systemu Navstar opiera się obecnie ogromny rynek. Wystarczy przypomnieć sobie o wielu systemach mapowania, w szczególności Google Map. Jest to rynek warty setki miliardów dolarów i oczywiście przy takich kwotach nie ma nawet mowy o jakimkolwiek bankructwie. Oznacza to, że sektor cywilny samodzielnie jest w stanie utrzymać system Navstar i jest on dla niego nadzwyczaj korzystny.)

Tymczasem każdy kraj powinien mieć autonomiczny system nawigacji i kierowania geolokalizacją, uważa Ruiz Guimaraes Varela:Qualquer sistema vinculado a um controle externo de outros países é um “cavalo de Tróia” não só em caso de guerra, mas em qualquer complicação da situação”. („Jakikolwiek system, powiązany z zewnętrznym kierowaniem z innych krajów jest „koniem trojańskim” w przypadku nie tylko działań wojennych, ale jakiegokolwiek pogorszenia sytuacji”).

Właśnie z tego powodu, mimo światowego monopolu GPS, różne państwa i grupy krajów tworzą własne systemy nawigacji satelitarnej. Rosyjski system GLONASS jest obecnie wdrożony w całości: 24 satelity w pełni pokrywają wszystkie regiony planety, kilka aparatów orbitalnych pozostaje w rezerwie. Europejski system Galileo początkowo opierał się przede wszystkim na potrzebach rynku cywilnego. W segmencie wojskowym odpowiada on standardom amerykańskiego Navstar. Dużo się także mówi o chińskim systemie satelitarnym „Beidou”, ale jak mówią eksperci w rzeczywistości „Beidou” jest obecnie na etapie testów i eksploatacji próbnej. Kiedy zostanie on w pełni uruchomiony, nie wiadomo.

Zdaniem ekspertów na razie żaden z nich w sensie komercyjnego wykorzystania nie jest porównywalny z amerykańskim systemem GPS-Navstar. Sytuacja jest taka, że jeśli państwa, czy to Rosja, Chiny czy Unia Europejska, nie będą wspierać swoich systemów satelitarnych, nie będą mieć dużych perspektyw na rynku światowym. Ale przynajmniej mają one możliwość uczenia się na doświadczeniu amerykańskiego GPS-u, aby nie wpaść we własne sidła.

 

Dodatek muzy:

Brazylijska wokalistka Loalwa Braz z francuskiej grupy Kaoma i jej największy przebój „Lambada” z 1989 roku 


 

KOMENTARZE

  • O zmyłkach GPS na bardzo poważnie.
    http://wiernipolsce.wordpress.com/2012/04/15/kaczynskiego-zabili-sami-amerykanie-ruska-pravda-com/
  • Inne gorące rytmy :
    http://www.youtube.com/watch?v=MuTzm5vMxrU
  • @Bogusław Jeznach
    No to dał się Pan nabrać. Tu tłumaczę dlaczego: http://gps65.salon24.pl/294664,twierdzenia-o-oszukiwaniu-gps-a
  • @detektywmjarzynski 21:02:57
    "Dowiedziałem się od kolegi z Australii, że na samolotach ponoć nie stosuje się systemu GPS takiego jak w samochodach, z tej prostej przyczyny, że samolot zbbyt szybko zmienia swe połozenie w stosunku do satelitow nadajacych sygnały GPS. "

    To zdanie świadczy o tym, że napisał je głupek nie mający pojęcia o nawigacji GPS (tak samo jak i jego kolega z Australii) - a więc nie warto dalej czytać.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930