Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
4573 posty 2072 komentarze

Bogusław Jeznach

Bogusław Jeznach - Dzielić się wiedzą, zarażać ciekawością.

Gdy płoną muzea…

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

MUZEA I ZABYTKI (05): Refleksje i opinie po pożarze w brazylijskim Muzeum Narodowym w Rio de Janeiro

 

Pałac św. Krzysztofa (Palácio de São Cristovão) zbudowany w roku 1818, był najpierw rezydencją władców Brazylii w XIX wieku, a w roku 1890, został siedzibą brazylijskiego  Muzeu Narodowego,  instytucji naukowej i historycznej, która w ciągu swego istnienia zgromadziła około 20 milionów eksponatów. W 1946, muzeum stało się częścią Universidade do Brasil, czyli obecnego Uniwersytetu Federalnego  w Rio de Janeiro (UFRJ).

Około godziny 19.30 w niedzielę w budynku muzeum wybuchł gwałtowny pożar  który w ciągu nocy zniszczył miliony muzealnych eksponatów,  wyrządzając niepowetowaną szkodę światowej spuściźnie kulturalnej, Zdaniem  większości ekspertów do pożaru doszło w dużym stopniu z powodu zmniejszenia finansowania i nieuważnego stosunku władz do problemów infrastruktury muzealnej.

Według słów Marii Ignez Mantovani, byłej przewodniczącej Brazylijskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Muzeów, w infrastrukturę muzeum nie inwestowano wystarczających środków. Zdaniem Mantovani bezczynność władz także względem innych obiektów spuścizny kulturalnej może przynieść państwu brazylijskiemu niebawem podobne katastrofalne straty.

„Bezczynność naszych władz (w procesie utrzymania obiektów historycznych) mówi o tym, że kwestie utrzymania spuścizny kulturalnej nie są dla nich pierwszorzędne, i to kluczowa rzecz, którą społeczeństwo Brazylii musi zmienić w jak najszybszym czasie, dlatego że ponosimy stratę za stratą. Jeśli nie zdołamy zainterweniować w krótkim czasie, czekają nas kolejne straty  (A ausência dos nossos governantes simboliza a não priorização das questões patrimoniais, e é esta chave que a sociedade brasileira precisa inverter com muita rapidez, porque nós temos tido perdas sucessivas. Se nós não conseguirmos fazer uma intervenção rapidamente, poderemos ter outras perdas)” — powiedziała Mantovani w rozmowie ze Sputnik Brasil.

Mowa jest także o innych tragediach związanych z pożarami, w których spłonęło wiele obiektów i cennych artefaktów z ostatnich dziesięciu latach: w słynnym ośrodku hodowli jadowitych węży i produkcji surowic - Instytucie Butantan, kompleksie memorialnym Ameryki Łacińskiej, Muzeum Języka Portugalskiego i Brazylijskim Archiwum Filmowym w São Paulo.

Muzeum Narodowe przechodziło niełatwy okres z racji braku środków, swojej struktury architektonicznej, która od kilku ładnych dziesięcioleci wymagała przebudowy. To, co się wydarzyło, wielu z nas już dawno przewidziało i nie umiało udzielić temu właściwej uwagi (O Museu Nacional vinha sendo fragilizado por falta de recursos, por questões da sua própria estrutura física, que precisava de uma requalificação há boas décadas. O que aconteceu ontem, infelizmente, era um assunto vastamente conhecido e que nunca conseguimos que fosse tratado com a importância que merece ) — z żalem zauważa Mantovani, która odbiera depesze z wyrazami wsparcia i solidarności od uczonych i instytutów z całego świata.

3 września władze służby pożarnej Rio de Janeiro przekazały prasie, że na terenie muzeum nie było niezbędnej infrastruktury do gaszenia pożarów. Jak mówią, około miesiąca temu strażacy zwrócili się do grupy technicznej, żeby naprawić sytuację, ta jednak nie zdążyła. 

„W każdym muzeum Brazylii powinien być dostępny sprzęt do gaszenia pożarów, a także wszystko, co niezbędne do obsługi tej infrastruktury. Temu służą normy międzynarodowe, my już to opanowaliśmy. Potrzebujemy tylko polityków, którzy traktowaliby te kwestie w trybie priorytetowym  (Cada museu brasileiro tem que ter a instalação de combate ao incêndio completamente equipada e a capacidade de manter essas instalações.Existem regras internacionais para isso, e nós já dominamos isso. Precisamos de políticas que priorizam essas instalações )".

Pożarowi, takiemu jak ten, który zdarzył się w niedzielę — nieważne, co było jego przyczyną — można by było zapobiec w trybie natychmiastowym, jeśli w danym momencie muzeum dysponowałoby odpowiednim sprzętem i jeśli byliby w nim zwykli strażacy (O incêndio como esse, seja qual for o início dele, poderia ter sido imediatamente atendido se houvesse os equipamentos e brigadas treinadas atuando naquele momento no museu) — kończy pani Mantovani.

Z tą opinią zgadza się profesor Uniwersytetu Federalnego Fluminense Telma Lasmar, która powiedziała też, że pożar w muzeum narodowym stał się odzwierciedleniem brazylijskiej mentalności, która opiera się na lekceważeniu instytucji kulturalnych i oświatowych. Brak odpowiedniej infrastruktury i inwestycji hamuje jej zdaniem rozwój kultury w kraju: zmniejsza nawet ilość odwiedzających.

"Se o museu é público, é o Estado, é o primeiro que tem que cuidar. Coisa que não faz. Eles não estão nem aí! Os nossos governantes, os nossos parlamentares, o nosso Judiciário.Ninguém está nem aí para o nosso patrimônio", (Jeśli muzeum jest instytucją państwową, to troskę o nie powinno przejawiać w pierwszej kolejności państwo. Tak się jednak nie dzieje. Państwa w ogóle tam nie ma! Nasze władze, parlament, nasza władza sądowa są nieobecne wszędzie tam, gdzie znajduje się nasza spuścizna kulturowa) — dodaje Telma.

Lasmar mówi, że wstyd jej za to, co stało się z muzeum, i twierdzi, że wspieranie archiwów i muzeów nosi charakter „amatorski". Musimy jasno uświadomić sobie, że potrzebni nam są specjaliści. Bezpieczeństwo w muzeach muszą zapewniać profesjonaliści, a nie amatorzy. I nie może być tanie. W muzeach muszą być czujniki dymu, ruchu, ciepła, drgań. W muzeach potrzebne są systemy alarmowe i wyszkolone kadry, które potrafią trzymać w rękach gaśnicę — twierdzi Lasmar. „Na nasze muzea szkoda patrzeć. Jest ich mało, na palcach jednej ręki można policzyć, mało jest takich, do których można wejść i poczuć się bezpiecznie" (Os nossos museus dão medo.São poucos, a gente pode contar nos dedos, poucos em que a gente entra e se sente segura)  — wyjaśniła specjalistka.

Manuel Carvalho, dyrektor Público, jednej z największych portugalskich gazet, zauważył, że informacja o pożarze była najbardziej poczytną i omawianą w Portugalii wiadomością oraz że urosła do rangi doniosłego, a zarazem tragicznego wydarzenia dnia.   „Zostały zniszczone unikatowe obiekty, nie mogę wyrazić słowami swojego żalu"  — powiedział Anísio Franco, kustosz z Muzeum Narodowego Sztuki Antycznej, największego publicznego muzeum sztuki w Portugalii. „To była cząstka nie tylko naszej, czy też brazylijskiej historii, to, co uległo zniszczeniu, było spuścizną całej ludzkości".

Zdaniem Manuela Carvalho pożar negatywnie wpłynie na wybory prezydenckie w Brazylii, których pierwszą turę zaplanowano na 7 października.Ten pożar pokazuje, że państwo brazylijskie poniosło fiasko, nie interesuje je spuścizna kulturowa, a także wpłynie na samoocenę Brazylijczyków. Katastrofa na taką skalę ma negatywny wpływ. Znaczna część elektoratu staje się bardziej skłonna do głosowania na całkowicie radykalne programy wyborcze, bo uważa, że systemowe partie i systemowi politycy nie są już w stanie ich obronić — uważa Carvalho.

W cyklu MUZEA I ZABYTKI na moim blogu ukazały się dotychczas:

 

01.Cień Hohenzollernów (3.07.2015)

02.Wandale czy grabieżcy? (10.07.2015)

03.Murale w Detroit (14.07.2015)

04.Muzeum biblijne w Waszyngtonie (17.01.2018)

05.Gdy płoną muzea… (6.09.2018)

 

KOMENTARZE

  • Interesuję się archeologią, zdarzało mi się być na miejscu badań archeologicznych
    Ale zawsze zastanawiałem się, te zabytki leżały w ziemi, ciała w grobach przetrwały tysiące lat, dziś zabrane do muzeum, ile lat przetrwają i będą na to pieniądze, by zachować odpowiednie warunki, by się nie rozpadły? A gdy urządzenia podtrzymujące zostaną wyłączone ile lat przetrzymają?
    Ciekawy artefakt człowiek z Bagna British Museum
    https://www.focus.pl/media/cache/default_view/uploads/media/default/0001/19/57fd4c694a697b54ce453c3c587f368ad6798d18.jpeg
    Człowiek złożony w ofierze Bogom, ciało zakonserwowało bagno, dziś w afmosferze kontrolowanej, ale gdy urządzenia wyłączymy ile lat przetrwa?

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930