Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
4573 posty 2072 komentarze

Bogusław Jeznach

Bogusław Jeznach - Dzielić się wiedzą, zarażać ciekawością.

Pusto w szoferce

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

CO PISZĄ INNI: Konrad Popławski z Ośrodka Studiów Wschodnich pisze o coraz dotkliwszym braku ważnej kategorii pracowników w Europie…

 

 

19 lipca Niemiecki Związek Przemysłu (BDI) i Zrzeszenie Niemieckich Pracodawców (BDA) we wspólnym oświadczeniu podkreśliły, że brak kierowców ciężarówek w Niemczech jest czynnikiem zwiększającym presję na wzrost płac, spowalnia rozwój branży dostawców i stanowi wyzwanie logistyczne dla wielkich koncernów. Niedobór kierowców ciężarówek sięgnął już 45 tys. wakatów. Tyle samo kierowców rocznie przechodzi na emeryturę, podczas gdy dopływ nowych pracowników utrzymuje się na poziomie 16 tys. W Niemczech pracuje 1,5 mln kierowców ciężarówek, jednak 2/3 z nich jest w wieku powyżej 45 lat. Przedstawiciele niemieckiej gospodarki (BDI, BDA, DSLV) są mimo to przeciwni dalszemu ograniczaniu kabotażu w UE poprzez takie regulacje, jak płaca minimalna, zaostrzenie przepisów socjalnych i wprowadzenie restrykcji w ramach Pakietu Mobilności. Zwracają również uwagę, że części planowanych przepisów nie da się wprowadzić: np. mimo zaostrzenia regulacji dotyczących wypoczynku do dyspozycji 50 tys. zagranicznych kierowców ciężarówek w RFN jest tylko 11 tys. łóżek w obiektach dysponujących odpowiednimi parkingami.

Niemieccy politycy pod wpływem lobbingu branży firm przewozowych wprowadzali w ostatnich latach utrudnienia dla funkcjonowania ich konkurentów zagranicznych. W 2012 roku RFN wsparła zaostrzenie w UE przepisów dotyczących odpoczynku dla kierowców. Trzy lata później w Niemczech przyjęto ustawę o płacy minimalnej i objęto nią także kierowców ciężarówek. Oznaczało to konieczność wypłacania kierowcom firm zagranicznych płacy minimalnej przez okres ich przebywania na terytorium Niemiec, nawet jeśli przewozili towary tranzytem. Ponadto firmy zostały zobowiązane do przedkładania dokumentów poświadczających przestrzeganie ustawy o płacy minimalnej w urzędach celnych RFN w języku niemieckim pod karą nawet pół miliona euro. Mimo że KE prowadziła w tej sprawie postępowanie o naruszenie swobody przepływu usług w UE, to wciąż nie zdecydowała się na ostateczne rozstrzygnięcie tej kwestii. Na poziomie UE trwają obecnie zaawansowane prace nad wdrożeniem Pakietu Mobilności, który poprzez zwiększenie kosztów administracyjnych i socjalnych może znacząco ograniczyć konkurencyjność firm z Europy Środkowej.

Skupienie się niemieckich polityków na obronie interesów firm przewozowych uderza w interesy innych sektorów przemysłu. Podczas gdy firmy przewozowe wciąż poszukują możliwości ograniczenia poprzez rozwiązania prawne konkurencji ze strony przewoźników z Europy Środkowej, największe koncerny są zainteresowane efektywnością dostaw, co jest warunkiem zachowania przez nie konkurencyjności międzynarodowej. Według Federalnego Urzędu Przewozu Dóbr już 42,6% przewozów jest realizowanych przez firmy zagraniczne (w 2007 roku – 34,2%). Przedsiębiorstwa polskie świadczą 38% przewozów realizowanych przez kierowców zagranicznych (10% – firmy czeskie, 8% – rumuńskie, 7% – holenderskie, 5% – węgierskie).

 

KOMENTARZE

  • Panie Bogusławie
    Pusto w Niemczech, Holandii także na barkach, pchaczach. Szukają u nas, lecz i u nas ludzi brak a nowych nie ma i nie będzie. Młodzi się do zawodu nie garną, a jak już są to nie mają gdzie i u kogo się szkolić. My tacy jak ja na emeryturach lub w piachu.
  • @kula Lis 67 10:17:30
    Czyli zbliżamy sie do końca?
    Pozdrawiam Pana przyjaźnie BJ
  • @Bogusław Jeznach 17:00:49
    Niestety tak. Dziś do mnie dzwoniono czy nie zechciałbym popracować, bo brak załóg. Zastanawiam się czy za 120 euro dziennie warto +wyżywienie+zwrot za paliwo za dojazdy. Pozdrawiam także serdecznie.
  • @kula Lis 67 20:10:58
    Uważam, że za 120 euro dziennie +wyżywienie+zwrot za paliwo za dojazdy - o ile zdrowie dopisuje - warto się zatrudnic. Wielu nie ma takiej możliwości. Normalny i uczciwy człowiek jest zawsze gotów do dodatkowego zarobku, chociażby po to aby móc z niego pomóc innym.
    Ja też mam ten problem: dzwonią i kuszą. Często ulegam, bo miło jest wiedzieć, że się jest nadal cenionym i potrzebnym, a pieniądze się przydają.
    Pozdrawiam Pana serdecznie, licząc na to, że po pracy znajdzie Pan czas na lekturę i dalsze wartościowe komentarze na Neonie. BJ
  • @Bogusław Jeznach 11:21:51
    Zobacz pan na żeglugowej stronie ile ogłoszeń. Lecz są wśród nich nasi "armatorzy" oszuści którzy potem nie płacą i szukają nowych frajerów. Paru dobrze znam i kolegów przed nimi ostrzegam. Ja chyba tą ofertę kolegi którego znam wezmę, od 25.08 ponoć, czekam tylko co wyjdzie z oferty holenderskiej na ich warunkach na trasie Holandia-Belgia -Francja. Praca 1 mc/1 mc wolne płatne, stawka 200 euro+pełne wyżywienie czyli 15 euro na jedzenie dziennie, zwrot za paliwo na dojazd i powrót, lub mieszkanie na pobyt na wolnym. Mógłbym już tam pływać na tankowcu lecz nie mam papierów ADN, już mi się nie chce ich robić. No i na Niemcy nie chce mi się pływać bo jestem anglojęzyczny..Pzdr!
  • @kula Lis 67 19:58:49
    Co znaczy 1mc/1mc? Miesiąc pływania - miesiąc urlopu, i za tę samą stawkę? No, to chyba nie jest źle. Wyobrażam sobie, że ważne jest także towarzystwo, w które się trafi, kapitan żeby był normalny, no i łajba żeby nie była gruchotem. A poza tym to chyba fajna, męska robota...
    Tak sobie myślę, że w którymś przyszłym wcieleniu mógłbym się zamustrować... DDD.
    Pozdrawiam serdecznie. BJ

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930