Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
4573 posty 2072 komentarze

Bogusław Jeznach

Bogusław Jeznach - Dzielić się wiedzą, zarażać ciekawością.

Las Szyszkina

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

MALARSTWO I GRAFIKA (64) Iwan Iwanowicz Szyszkin to kolejne wielkie nazwisko w rosyjskim malarstwie. Czym jednak dla Ajwazowskiego było morze, tym dla Szyszkina był las…

 

 

Iwan Szyszkin pędzlem Iwana N. Kramskoja

 

Iwan Iwanowicz Szyszkin urodził się 25 stycznia 1832 roku w Jełabudze w dzisiejszym Tatarstanie, w rodzinie kupieckiej. Po ukończeniu gimazjum w Kazaniu jego ojciec po długich wahaniach, widząc jego talent i determinację, zgodził się na podjęcie przezeń nauki malarstwa. Iwan nie zawiódł ojca. Przez cztery lata studiował z sukcesem w Moskiewskiej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury, a następnie, w latach 1856-60 w Cesarskiej Akademii Sztuk w Petersburgu, którą ukończył z najwyższymi wyróżnieniami i złotym medalem za dwa obrazy pod wspólnym tytułem Widok z wyspy Valaam. Kukko. W nagrodę Akademia przyznała mu także stypendium i umożliwiła kontynuację studiów za granicą.

Przez następne trzy lata (1862-65) Szyszkin mieszkał i pracował w Szwajcarii i w Niemczech, a także w Czechach, Francji, Belgii i Holandii. Tam zainteresował się technikami litografii i akwaforty, a jego prace wzbudziły wielki podziw publiczności i krytyki w Düsseldorfie w 1865 roku  m.in. za precyzję kreskowania i filigranowy  rysunek detali. Mimo to jego technika malowania pejzaży, skłonność do szczegółowego oddawania wszelkich detali, nie znajdowała poparcia i zrozumienia u malarzy zachodnioeuropejskich, co powiększało jego zniechęcenie i pogłębiało tęsknotę za Rosją. Pod koniec pobytu w Niemczech namalował w 1865 r. Pejzaż pod Düsseldorfem, olejny obraz wystawiony i nagrodzony dwa lata później w Paryżu na Wystawie Światowej. Obraz ten stał się też przepustką dla Szyszkina do członkostwa w petersburskiej Cesarskiej Akademii Sztuk, które przyznano mu po jego powrocie do Rosji w 1865 r. Przyłączył się do utworzonego w 1870 roku "Towarzystwa Wystaw Objazdowych" tzw. pieriedwiżników (Iwan Kramskoj, Ilia Riepin, Isaak Lewitan, Wasilij Surikow i inni) a także stowarzyszenia rosyjskich akwarelistów. W tym czasie prowadził także klasę pejzażu w Wyższej Szkole Sztuki. Wkrótce został także profesorem Akademii.

Wystawiał swoje prace w Akademii Sztuk, na Wystawie Ogólnorosyjskiej w Moskwie (1882), w Niżnym Nowogrodzie (1896)  oraz na Wystawach Światowych w Paryżu (1867 i 1873) oraz we Wiedniu (1873). Szyszkin w swoich technikach malarskich do perfekcji opanował studium natury, wsławił się doskonałością w malowaniu drzew i lasów, był też wybitnym rysownikiem i grafikiem.

Życie osobiste Szyszkina obfitowało w tragedie. Dwukrotnie żonaty, dwukrotnie owdowiał. Przedwcześnie zmarli także jego synowie. Swoich problemów jednak nie przelewał na płótno, jego pejzaże są pełne słońca i życia, co zresztą niektórzy jego przeciwnicy krytykowali, twierdząc, iż jego obrazy są jedynie kolorowymi pocztówkami.

Zmarł w Petersburgu przy sztalugach 20 marca 1898 roku, rozpoczynając nowy obraz. Pozostaje jednym z niezrównanych arcymistrzów rosyjskiego i światowego malarstwa wszechczasów. Zapraszam do galerii jego prac ilustrujących wyłącznie leśną przyrodę i urodę  środkowej i północnej Rosji.

 

 

 

Fot.01.

 

Fot.02.

 

Fot.03.

 

Fot.04.

 

Fot.05.

 

Fot.06.

 

Fot.07.

 

Fot.08.

 

Fot.09.

 

Fot.10.

 

Fot.11.

 

Fot.12.

 

 

W stałym cyklu MALARSTWO I GRAFIKA  na moim blogu ukazały się w tym miesiącu:

44.Tańczące pędzle Kariny (1.07.2018)

/Karina Llergo Salto, Meksyk/

45.Piórkiem i akwarelą (2.07.2018)

/Shari Blaukopf, Kanada/

46.Pejzaże znad rzeki (3.07.2018)

/Emilio Sanchez Perrier, Hiszpania/

47.Chińska stara baśń (4.07.2018) 

/ Li Chengzhong, Chiny/

48. Grafika w zieleni (6.07.2018)

/Agata Wierzbicka, Polska/

49.Abstrakcje geologiczne (9.07.2018)

/Carol Nelson, USA/

50.Pełnia Ajwazowskiego (11.07.2018)

/Iwan Ajwazowski, Rosja/

51.Miasta zamiast pustyni (12.07.2018)

/Kal Gajoum, Libia/

52.Zaproszenie do Grecji (13.07.2018)

/Pandelis Zographos, Grecja/

53.Prace z Charkowa (14.07.2018)

/Artiom A. Rogowoj, Ukraina/

54.Pozdrowienia z Phoenix (15.07.2018)

/Julie Gilbert Pollard, USA/

55.Złoty spokój Mekongu (16.07.2018)

 /Dang Van Can, Wietnam/

56.Miasto po deszczu smutne (20.07.2018)

/Dimitri Desiron, Belgia/

57.Rozwikłać kod światła (21.07.2018) 

/Petras Lukosius, Litwa/

58.Dziewczyny cienką kreską (22.07.2018)

/Graf n’Arq, Urugwaj/

59.Kobiety i kwiaty (23.07.2018)

/Władimir Wolegow, Rosja/

60.Zapomniana awangarda (24.07.2018)

/Francis  Pikabia, Francja/

61.Sylwetki chudej Afryki (25.07.2018)

/Sarah Shiundu, Kenia/

62.Bezludna Ameryka (26.07.2018)

/Matthew W.Cornell, USA/

63.Miłość w basenie (27.07.2018)

/Dick Pieters, Holandia/

64.Las Szyszkina (28.07.2018)

/Iwan Szyszkin, Rosja/

 

 

KOMENTARZE

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031