Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
4573 posty 2072 komentarze

Bogusław Jeznach

Bogusław Jeznach - Dzielić się wiedzą, zarażać ciekawością.

Piekielne kaczątko

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

MILITARIA: Rosjanie nazywają go „piekielnym kaczątkiem” (адский уток) i są z niego bardzo dumni. Dlaczego?

 

Wykryć jednocześnie tuzin celów, zbliżyć się do nich z prędkością dwóch tysięcy kilometrów na godzinę i zrzucić na przeciwnika tony trotylu - wszystko to potrafi samolot  Su-34.

W ostatnich dniach eksperci jednego z czołowych zachodnich pism o obronnosci „Military Watch” uznali rosyjski wielozadaniowy samolot myśliwsko-bombowy Su-34 za najbardziej efektywny na świecie samolot szturmowy. O tym, dlaczego lepiej nie spotykać się z legendarnym Su-34 w bitwie —w materiale Sputnika.

 

Stworzony  aby zadziwić

Su-34 wszedł na uzbrojenie Sił Powietrznych i Kosmicznych Federacji Rosyjskiej w 2014 roku. Po raz pierwszy w realnych warunkach bojowych został wykorzystany w operacji zmuszenia Gruzji do pokoju: w sierpniu 2008 roku kilka tych maszyn  zbombardowało gruzińskie pozycje wojskowe i „oślepiło” radary obrony powietrznej za pomocą podwieszanych kontenerów wojny elektronicznej „Chibiny”. Niezwykła skuteczność tych samolotów zaskoczyła wówczas nie tylko gruzińskie dowództwo  wojskowe, ale także przywódców NATO, uważnie śledzących rozwój sytuacji w regionie, gdzie gruzińska prowokacja była przecież celowym „rozpoznaniem walką” w interesie USA i NATO. .

Jednak w pełnej mierze Su-34 zademonstrował swój potencjał i wybitne cechy bojowe podczas operacji wojskowej w Syrii. Rzucony został w bój już na jesieni 2015 roku i od tego czasu te myśliwce bombowe są stałymi bohaterami raportów operacyjnych rosyjskiego Ministerstwa Obrony i zagranicznych korespondentów wojennych.

Rakietowo-bombowe ataki „Su” wyeliminowały setki terrorystów i ich liderów, zniszczyły kilkadziesiąt umocnionych centrów dowodzenia i magazynów broni, a także karawany cystern z ropą naftową i kolumny pojazdów opancerzonych. Nowoczesne systemy celownicze i systemy naprowadzania Su-34 pozwalają na stosowanie pocisków  powietrze-ziemia, bomb naprowadzanych i konwencjonalnych niemal z jubilerską dokładnością.

Ponadto, ze względu na dużą zwrotność i prędkość poziomą, myśliwiec bombowy jest w stanie prowadzić walkę powietrzną i atakować jednocześnie. W arsenale Su-34 jest 30-mm karabin automatyczny GSz-301, na którym mogą być „podwieszone” pociski lotnicze średniego i krótkiego zasięgu, a radary pokładowe wykrywają cele powietrzne na dużych odległościach, aż do 250 km.

Po zestrzeleniu rosyjskiego bombowca Su-24 w listopadzie 2015 przez F-16 tureckich Sił Powietrznych, „Su” w Syrii nie wylatują na zadania bojowe bez pocisków rakietowych typu „powietrze-powietrze”. Samolot jest wyposażony w tylnią kontrolę radarową i broń, która może łatwo pozbyć się prawie każdego wrogiego myśliwca, który „siadł na ogonie”.

Należy zauważyć, że sukces Su-34 w Syrii poważnie zwiększył zainteresowanie tym modelem zagranicą. Najwyższe kierownictwo „Rosoboroneksportu” poinformowało o zwiększonym zainteresowaniu bombowcem w kilku krajach Bliskiego Wschodu.

 

Uderzeniowy i „dalekosiężny”

Rozwój nowego bombowca frontowego, który zastąpił starzejący się Su-24 KB Suchoj, rozpoczął się w połowie lat osiemdziesiątych. Podstawą był schemat i plan myśliwca Su-27, które zostały poddane wszystkim istotnym modyfikacjom. Najnowszy sprzęt pokładowy, technologia stealth, zaawansowane środki radarowe i potężne uzbrojenie przybliżyły Su-34 do samolotów piątej generacji.

„Na Zachodzie, ten typ maszyny jest nazywany myśliwcem taktycznym lub myśliwcem bombardującym i sklasyfikowany został jako interdiction aircraft — powiedział ekspert lotniczy Władimir Karnozow. — Inaczej można go nazwać samolotem izolacji działań wojennych. Czyli jego głównym zadaniem jest niszczenie celów naziemnych, statycznych i ruchomych, ale jest on również w stanie skutecznie uniknąć ataku i obronić się w walce powietrznej. Su-25 głównie uderza w cele bezpośrednio na linii frontu, a Su-34 zapewnia izolację z tyłu, gdzie jest potrzebny, aby wróg nie był w stanie dostarczać amunicji lub posiłków”.

Su-34 to młody samolot, stosunkowo niedawno wprowadzony do serii, ale twórcom i producentowi udało się całkowicie wyleczyć go z „choroby wieku dziecięcego”. „Na dopracowania i optymalizację zwykle potrzeba wiele lat, a jak wiemy, jest to bardzo trudne zadanie. Zdarza się, że przez dziesięciolecia samoloty są w służbie, a ich sprzęt nie jest doskonały. Wydaje się, że z Su-34 problem ten zostanie pomyślnie rozwiązany — on jest szeroko i z powodzeniem stosowany w Syrii. Możliwe, że właśnie to skłoniło zagranicznych kolegów do wystawienia samolotowi tak wysokiej oceny” — zauważa Karnozow.

Silną stroną bombowca jest kompleks radarowy, jego „oczy i uszy”. Su-34 wyposażony jest w radar z pasywną fazową matrycą ze skanowaniem elektronicznym, dodatkowo działa optoelektroniczny kompleks z dużym powiększeniem. Takim systemem może się pochwalić nie każdy samolot bojowy. W rezultacie „Su” może nie tylko uderzać w cele nieruchome, ale także wykrywać, śledzić i niszczyć poruszające się obiekty: pojazdy bojowe i konwoje.

Kolejna cecha to umieszczenie załogi w kabinie. W Su-34 piloci siedzą obok siebie. Na taki układ mogą pozwolić sobie tylko ciężkie bombowce — piloci taktycznych samolotów o podobnej masie startowej są zwykle umieszczani w tandemie, jeden za drugim. „Siedzenie ramię w ramię daje szereg korzyści, szczególnie w walce, w warunkach ekstremalnych — załoga może rozmawiać bez radia, usprawnia to i upraszcza współdziałanie między pilotami. Używają części czujników i urządzeń razem, zwiększa się ich porozumienie, kiedy siedzą obok siebie” — wyjaśnia Karnozow.

Co ważne, Su-34 to samolot przestronny i wygodny. W długich lotach można wstać, przeciągnąć się, odpocząć w  strefie odpoczynku za fotelami, wypić filiżankę kawy lub herbaty.

 

Niepodobni bliźniacy

Jednym z niewielu zagranicznych konkurentów Su-34 jest myśliwiec F-15E Strike Eagle. Ten samolot został również stworzony na bazie ciężkiego myśliwca F-15, który zastąpił przestarzały bombowiec F-111. Znajdował się w arsenale amerykańskich sił powietrznych od końca lat osiemdziesiątych i brał udział w prawie wszystkich operacjach wojskowych Stanów Zjednoczonych: w Zatoce Perskiej, Afganistanie, Jugosławii i Libii.

Najważniejszą rzeczą, na którą zwracają uwagę amerykańscy specjaliści, jest to, że rosyjskie Su-34 są w stanie atakować w znacznej odległości od baz. Na przykład, rozmieszczone w Syrii mogą osiągać cele niemal na całym Bliskim Wschodzie, a rozmieszczone w Kaliningradzie mogą dolecieć do Niemiec, krajów bałtyckich i Skandynawii i przeprowadzić tam operacje bojowe.

W ostatnich latach przemysł zwiększył tempo dostaw Su-34 dla rosyjskiej armii. Są one bazowane w całej Federacji Rosyjskiej — w obwodzie woroneżskim, czelabińskim, rostowskim, astrachańskim i chabarowskim. Według Ministerstwa Obrony Rosji do 2020 roku w lotnictwie znajdzie się około 100 nowych maszyn.

 

KOMENTARZE

  • Dlaczego kaczątko?
    https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--S2PaXF95--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/1456189111238807073.jpg

    https://www.kyivpost.com/wp-content/uploads/2012/12/29/p17fiv37bj9rhls61dqo104l1gm1/original-800x520.jpg
  • @lorenco 18:52:58
    Dziób iście kaczy. Pozdrawiam serdecznie (podwójnie oczywista). BJ
  • @ Autor, All
    Ruscy mają chyba szczęście do tej liczby.
    Tu inna trzydziestka - czwórka. Z załogą:

    https://d-tm.ppstatic.pl/a3/1e/1da9f22628715c8a5fd175274249.1000.jpg

    Ukłony

    5*
  • @Bogusław Jeznach 22:17:43
    A tu Su w makijażu:)

    https://s00.yaplakal.com/pics/pics_original/1/4/1/11003141.jpg

    Również Pozdrawiam Serdecznie:)
  • @Jasiek 22:49:48
    Jaśku, rzeczywiście! T - 34 pokonał Niemcy, oby Su-34 nie musiał być użyty w takim czy podobnym celu!
    No i fajne zdjęcie z tym Jeleniem:)))
  • @Jasiek 22:49:48
    Miałem kiedyś dokładnie takie samo zdjęcie.
    Zaś w podstawówce miałem drewniany piórnik z Pancernymi.
    To były czasy...
    Później miałem okazję spotkać się z nimi osobiście.
    Pozdrawiam
    https://www.youtube.com/watch?v=3PNI3DTI628
  • @Bogusław Jeznach 22:17:43
    http://niezalezna.pl/imgcache/750x430/c//uploads/news/pantsir.jpg

    Mińsk zwiększa zasięg Polonezów. Białoruś prowadzi modernizację wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Polonez kal 300 mm, których zasięg rażenia wynieść ma niemal 300 km podaje portal defenseworld.net. Fabryka Elektromechaniki Precyzyjnej z Dzierżyńska oraz wojskowe ośrodki naukowe prowadzą obecnie modernizację wyrzutni rakietowych do standardu Polonez-M, których zasięg rażenia wynieść ma niemal 300 km. Pierwsze udane próby odbyły się w październiku 2017 roku na poligonie w obwodzie homelskim. Wersja Polonez-M może przenosić dwie rakiety balistyczne wzorowane na chińskich M20, których głowica waży 480 kg a zasięg standardowy 280 km. Celność szacuje się na 30-45 metrów. Wieloprowadnicowe wyrzutnie rakiet Polonez powstały przy współpracy chińskich i białoruskich koncernów zbrojeniowych. Konstrukcja oparta została na chińskim systemie artylerii rakietowej A200 i pojeździe 8x8 MZKT-7930. Polonez może razić cel znajdujący się w odległości pomiędzy 50 a 200 km zarówno pojedynczymi rakietami jak i salwą artyleryjską. System ten dysponuje ośmioma rakietami kalibru 300 mm. Czas załadowania wynosi 8 minut, a szybkość oddania salwy to raptem 50 sekund. Do trafienia w cel wykorzystuje nawigację GNNS oraz nawigację inercyjną. Polonez świetnie nadaje się do niszczenia siły żywej przeciwnika, artylerii, stanowisk dowodzenia, lotnisk, baterii przeciwlotniczych i celów obszarowych. Każdy z Polonezów współpracuje z pojazdem wsparcia dysponującym dwoma zestawami rakiet. Systemy te trafiły jako pierwsze do 336. Brygady Artylerii Rakietowej z Osipowicz, gdzie zastąpiły wyrzutnie BM-30 Smiercz.
  • @
    "...Według Ministerstwa Obrony Rosji do 2020 roku w lotnictwie znajdzie się około 100 nowych maszyn...."

    No i tu Ruscy mają ból duupy. TYLKO 100. A ile teraz(!) USSAmani mają F15E?
  • @laurentp 18:33:08
    Bo im te 100 nowych do obrony SWOJEGO kraju wystarczy....
  • @laurentp 18:33:08
    Na pewno USA mają wszystkiego najwięcej, bo to naj naj najbardziej zajebisty kraj na świecie.
    Natomiast Ruscy jak się wydaje, mają tyle, ile im potrzeba lub na ile mogą sobie pozwolić aby nie popaść w naj naj największe zadłużenie.
  • Te zalety ważne ale nieistotne, co innego jest
    powodem zawiści pilotów bojowych całego świata. Mianowicie gustowny kibelek na pokładzie . Użytkownicy nie muszą męczyć klejnotów w pieluchomajtkach i siedzieć na własnej kupie!!!!
  • @gnago 20:11:57
    To naprawdę jest zaleta, duża wygoda. Jeszcze lodówka i można latać i latać:)

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930