Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
4573 posty 2072 komentarze

Bogusław Jeznach

Bogusław Jeznach - Dzielić się wiedzą, zarażać ciekawością.

Marks albo krzyż

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

W niemieckiej Bawarii rozgorzał spór o wieszanie krzyży w urzędach. CSU jest za, ale Kościół – przeciw…

 

Söder wiesza krzyż…

 

…a Marx go krytykuje

 

W całej Europie, co i rusz wybuchają awantury o symbole związane z religiami, takie jak muzułmańska chustka na głowę (hidżab), żydowska mycka (kipa), lub chrześcijański krzyż stawiany lub wieszany w miejscach publicznych. Są to emocjonalnie wygodne cele do atakowania przez prowokatorów i do mobilizowania obrońców swoich wspólnot.  Dość nieoczekiwanym miejscem surrealistycznego w swej wymowie kryzysu w sprawie krzyża stała się ostatnio niemiecka Bawaria, od stuleci uważana za bastion niemal krzyżackiego katolicyzmu.

Problem wokół tej sprawy powstał, gdy Markus Söder, nowy premier Bawarii, postanowił, że od 1 czerwca we wszystkich urzędach władz regionalnych musi być widoczny krzyż w eksponowanym miejscu. Uzasadnił on tę decyzję jako „Engagement für bayerische Identität und Kultur” (zobowiązanie wobec bawarskiej tożsamości i kultury), które nie ma charakteru wyraźnie doktrynalnego. Twierdząc, że w tym kontekście „Kreuz ist kein Zeichen der Religion” (krzyż nie jest znakiem religii), jego prezentacja nie stanowi naruszenia zasady neutralności światopoglądowej  przez władze państwowe. Jak można się było spodziewać, decyzja została natychmiast powitana z aprobatą przez polityków, którzy stoją na prawo od CSU Södera, który dominuje w bawarskiej polityce, a z ubolewaniem przyjęta przez polityków lewicy i centrolewicy. Rzecznik  partii Zielonych powiedział, że „zamiast przybijać krucyfiksy do ściany, administracja CSU powinna pokazywać wartości chrześcijańskie, takie jak miłosierdzie i miłość bliźniego” (anstatt Kruzifixe an die Wand zu nageln, sollte die CSU-Verwaltung christliche Werte wie Barmherzigkeit und Nächstenliebe zeigen ).

Do najbardziej zdeklarowanych krytyków decyzji Södera należy kardynał Reinhard Marx, który jest arcybiskupem Monachium i przewodniczącym konferencji katolickich biskupów Niemiec. Kardynał oskarżył bawarskie władze o „instrumentalizację” tego chrześcijańskiego symbolu dla politycznych celów i zaostrzanie podziałów społecznych. „Das ist ... Leute gegeneinander antreten lassen” (To jest przeciwstawianie sobie  ludzi nawzajem), powiedział kardynał, mający opinie „postępowca” w kręgach katolickich. Niedawno, przy okazji niedawnych obchodów dwusetnej rocznicy urodzin Karola Marksa wzbudził on zachwyt lewicy stwierdzeniem, żespołeczna doktryna Kościoła także zawdzięcza coś słynnemu jego imiennikowi (pardon: nazwistnikowi).

Jakkolwiek stwierdzenie Södera, że​​ krzyż nie jest tak naprawdę symbolem religijnym, może brzmieć dziwnie, to jest ono w pełni zgodne ze słynnym orzeczeniem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 2011 r., które od tamtego czasu zostało starannie przestudiowane (i szeroko skrytykowane) przez prawników i uczonych w Piśmie. Była to tak zwana sprawa Lautsi, w której pół-włoska, pół-fińska matka wysunęła argument, że krzyż  wiszący we włoskiej szkole, do której uczęszczały jej dzieci, był zniewagą dla świeckich przekonań w jej rodzinie. Sąd orzekł wtedy przeciwko  niej, stwierdzając  że „ein Kruzifix  an der Wand ist im Wesentlichen ein passives Symbol ... es kann nicht angenommen werden, dass es einen Einfluss auf Schüler hat, der mit dem von didaktischem Sprechen oder der Teilnahme an religiösen Aktivitäten vergleichbar ist (krzyż na ścianie jest zasadniczo symbolem biernym... nie można uznać, że ma on wpływ na uczniów porównywalny do dydaktyki słownej lub uczestnictwa w zajęciach religijnych). Uznając, że krzyż nie oznaczał indoktrynacji, sąd stwierdził, że jest to kwestia, którą poszczególne kraje europejskie mogą sobie regulować zgodnie ze swoją historią i tradycjami.

Nieco podobne argumenty wysunięto obecnie także w obronie stanowiska Södera. „Die Kirche hat kein Monopol am Kreuz” (Kościół nie ma monopolu na krzyż), upierał się Felix Steiner w komentarzu do Deutsche Welle. Czy to na ścianach budynków, czy na flagach wielu krajów europejskich (Szwajcaria, wszystkie kraje skandynawskie, Grecja, Wielka Brytania itd.) krzyż jest przypomnieniem zbiorowej historii tych miejsc, które są „unvorstellbar in ihrer gegenwärtigen Form ohne christlichen Einfluss” (nie do wyobrażenia  w swej obecnej formie bez wpływu chrześcijańskiego). DW zamieściła jednak również przekonujący argument z drugiej strony, napisany przez katolickiego dziennikarza, który stwierdził, że przeraża go to, że jego najbardziej ceniony symbol został wykorzystany przez CSU dla korzyści politycznych.

Bawarska kontrowersja uosabia dylemat, przed którym stoją kościoły w wielu historycznie chrześcijańskich miejscach, szczególnie w bogatym świecie zachodnim. Ze względów historycznych kościoły i ich symbolika mają duży rezonans kulturowy i prestiż społeczny, który wykracza daleko poza stosunkowo niewielką liczbę osób, które aktywnie i z oddaniem podpisują się pod doktryną chrześcijańską. Niemcy są tego bardzo dobrym przykładem, gdzie kościoły są stosunkowo zamożne z powodu systemu, w którym państwo pobiera opłaty w ich imieniu (tzw. podatek kościelny), chociaż tylko niewielka mniejszość formalnie zadeklarowanych katolików i protestantów to faktycznie praktykujący wierni.

W obliczu tej sytuacji kościoły mogą albo w pełni wykorzystać swoją uprzywilejowaną pozycję historyczną, a także zyskać uznanie jako strażnicy kultury europejskiej, albo mogą świadomie wycofać się do mniejszego i bardziej wąsko zdefiniowanego świata, w którym krzyż „ist nicht nur ein gemütlicher kultureller Talisman, sondern ein herausforderndes Symbol der Selbstaufopferung und der sich verändernden Beziehungen zwischen Gott und Mensch” (nie jest tylko przytulnym talizmanem kulturowym, ale pełnym wyzwań symbolem samopoświęcenia i zmiany relacji między Bogiem a człowiekiem) – jak to ujął kardynał Marx. Wielu polityków pragnie, aby Kościół zajmował to pierwsze stanowisko, ale kardynał Marx opiera się tej presji. Wydaje się, że nie obawia się, iż przybędzie mu przeciwników politycznych. (BJ)

 

 

KOMENTARZE

  • @AnnaP 06:31:47
    Dość dyktatury kobiet!!!
  • @AnnaP 06:31:47
    " Nigdy nauka ani organizacja kościoła nie była taka, jaką chciał Jezus. Ludzie potrzebują prawdy, wolności i optymizmu. A medium spotkań to internet a ni zimne mury. Dotrze się jednocześnie do miliardów, bez pośredników którzy i tak wszystko popsują."

    Symbol krzyża to naturalny kształt pola powstającego z rozkładu ścian sześcianu prawidłowego, można zmieniać kształt pola na kształt litery T.
    Krzyż i litera T szanowane były i 2000 lat p.n.e.
    Krzyż jest wzorem spojenia energii demokracji, dlatego jest rozerwany od początku n.e., w celu by panowała dyktatura.

    2000 lat niby jest krzyż, lecz konstytucja uznaje tylko kotwicę 3 ramiona władzy:)

    Pozdrawiam
  • @AnnaP 10:07:58
    Słowo demokracja nic nie znaczy, bez równowagi władzy.

    Solon pierwszy ustawodawca podzielił społeczeństwo demokratycznie na cztery grupy. Z powodu analfabetyzmu odsunął lud od głosu i tak brak demokracji trwa do dnia dzisiejszego.....

    Ciekawe jakim sposobem powstał pomysł Słowian na demokrację, bez możliwości równowagi władzy?

    Bez równowagi, panuje dyktatura mniejszości, lub dyktatura większości zabierającą lwią część, co 4 lata.
  • @AnnaP 10:07:58
    Kto bredzi to widać.

    Insygnia władzy Słowian o kształcie krzyża potwierdzają istnienie demokracji w równowadze zero jedynkowej. Np: Naród / Król.
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/Ber%C5%82o_sztyletowe.svg/100px-Ber%C5%82o_sztyletowe.svg.png
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ber%C5%82o_sztyletowe

    Rządy bez równowagi to bredzenie.
    http://kosciesza.neon24.pl/post/143753,antypolska-mitologia-marca-68-czesc-v-1

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31