Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
3828 postów 1806 komentarzy

Bogusław Jeznach

Bogusław Jeznach - Dzielić się wiedzą, zarażać ciekawością.

Zmierzch silnika spalinowego

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

INŻYNIERIA I TECHNOLOGIE (27): Wiek XXI będzie wiekiem silnika elektrycznego. Epoka spalinowych kopciuchów dobiega końca…

 

L'inventivité humaine ... n'a toujours pas trouvé de procédé mécanique pour remplacer les chevaux par la propulsion des véhicules” (Ludzka inwencja... nie znalazła jeszcze mechanicznego procesu zastępowania koni jako napędu pojazdów), ubolewała francuska gazeta  Le Petit Journal w grudniu 1893 roku. Jakby dla przekornej riposty, już w lipcu następnego roku  zorganizowano bardzo wówczas  rozreklamowany wyścig pojazdów bezkonnych na trasie Paryż-Rouen. Wśród 102 kandydatów na finalistów znalazły się pojazdy napędzane parą, benzyną, energią elektryczną, sprężonym powietrzem i hydrauliką. Ostatecznie tylko 21 z nich zakwalifikowało się do wyścigu na dystansie 126 km, który przyciągnął ogromne tłumy widzów. Bezapelacyjnym jego zwycięzcą był silnik spalinowy, który w następnym stuleciu zapanował w transporcie, zrodził wielki przemysł i kompletnie przeobraził świat.

Lecz jego dni są już dziś policzone. Szybki postęp w technologii akumulatorów obiecuje pierwszeństwo silnikom elektrycznym. W Paryżu w 1894 r. żaden samochód elektryczny nie dotarł nawet do linii startowej, częściowo dlatego, że co 30 km potrzebował stacji wymiany baterii. Dzisiejsze samochody elektryczne, zasilane bateriami litowo-jonowymi, radzą sobie o wiele lepiej. Chevy Bolt ma zasięg 383 km; fani Tesli niedawno przejechali Modelem S ponad 1000 km na jednym doładowaniu. Bank UBS twierdzi, że „całkowity koszt posiadania” samochodu elektrycznego już w przyszłym roku zrówna się z benzynowym - aczkolwiek ze stratą dla producenta. Optymistyczne przewidywania mówią, że do 2025 r ​​pojazdy elektryczne osiągną 14% światowej sprzedaży samochodów (obecnie 1%). Inne prognozy są skromniejsze, ale szybko są one korygowane w górę, bo baterie stają się coraz tańsze: w przeliczeniu na kilowatogodzinę koszt spadł z 1000 USD w 2010 roku do 130-200 USD obecnie. Na korzyść samochodów elektrycznych w wielu krajach zaostrza się również przepisy. W czerwcu Wielka Brytania dołączyła do listy krajów wymagających aby do roku 2050 wszystkie nowe samochody miały zerową emisję spalin.  Samo przejście z paliwa i tłoków na akumulatory i silniki elektryczne prawdopodobnie nie potrwa długo. Na całym świecie mówi się już głośno o rychłej śmierci silnika spalinowego - a takie wieści będą coraz milej widziane w różnych środowiskach.

Warto bowiem sobie uzmysłowić jak głęboko silnik spalinowy wpłynął na kształt współczesnego życia. Cały bogaty świat został przebudowany „pod pojazdy silnikowe”, z ogromnymi inwestycjami w sieci drogowe i przedmieścia wraz z ich centrami handlowymi i przydrożnymi restauracjami. W USA około 85% pracowników dojeżdża do pracy samochodem. Przemysł samochodowy był również generatorem rozwoju gospodarczego i ekspansji klasy średniej w powojennej Ameryce i gdzie indziej. Obecnie na drogach świata jeździ około 1 miliarda samochodów i prawie wszystkie są zasilane paliwami kopalnymi. Chociaż przez większość czasu większość z nich stoi bezczynnie, samochody w Ameryce mają łącznie taką moc, że mogą wytwarzać dziesięć razy więcej energii niż jej elektrownie. Silnik spalinowy jest najsilniejszym silnikiem w historii.

Ale elektryfikacja mocno namieszała w branży motoryzacyjnej. Najlepsze marki są oparte na wyspecjalizowanym dziedzictwie inżynieryjnym - zwłaszcza w Niemczech. W porównaniu do istniejących pojazdów spalinowych, samochody elektryczne są znacznie prostsze w konstrukcji i mają mniej skomplikowanych części do montażu; są bardziej jak komputery na kołach. Oznacza to, że potrzebują mniej pracowników, aby je poskładać i mniej systemów zależnych od specjalistycznych poddostawców. Robotnicy w fabrykach, które nie robią samochodów elektrycznych, martwią się, że pójdą na bruk. Ponieważ w samochodach elektrycznych dużo mniej może się popsuć, zmniejszy się także rynek napraw, spadnie popyt na usługi mechaników samochodowych i sprzedaż części zamiennych. O ile dzisiejsi producenci samochodów borykają się z kosztownym balastem starych fabryk i magazynów, oraz z nadmiernym zatrudnieniem, to nowi producenci – samochodów elektrycznych -  nie będą mieli tych problemów. Marki premium będą wyróżniać się przez stylistykę i obsługę, ale producenci masówki będą konkurować przede wszystkim niskimi kosztami.

Zakładając oczywiście, że ludzie w ogóle nadal będą chcieli mieć samochody. Napęd elektryczny, wraz z technologią self-driving (bez kierowcy), może oznaczać, że własność aut będzie w dużej mierze zastępowana przez „transport jako usługę”, w którym floty samochodów oferują dojazdy na żądanie. W najbardziej skrajnych szacunkach może to zmniejszyć cały przemysł i park samochodowy nawet o 90%. Duża liczba takich najemnych, samojezdnych samochodów elektrycznych pozwoliłaby miastom na rezygnację z parkingów (do 24% powierzchni w niektórych miejscach) np. pod nowe domy albo tereny zielone a ludziom pozwoliłaby dojeżdżać z daleka nie przerywając snu, co można by porównać do suburbanizacji  à rebours.

Nawet jednak bez masowego przejścia na bezpieczne, samojezdne pojazdy, napęd elektryczny zapewni ogromne korzyści dla środowiska i zdrowia. Ładowanie baterii samochodowych z centralnych stacji i elektrowni jest o wiele bardziej efektywne energetycznie niż spalanie paliwa w oddzielnych silnikach. Zdaniem amerykańskiej Rady Ochrony Środowiska juz obecnie istniejące samochody elektryczne redukują emisję CO2 o 54% w porównaniu do benzynowych. Liczba ta wzrośnie, gdy samochody elektryczne staną się wydajniejsze, a sieci - bardziej ekologiczne. Lokalne zanieczyszczenie powietrza również spadnie. Światowa Organizacja Zdrowia mówi, że jest ono największym zagrożeniem dla środowiska naturalnego, które przyczynia się do 3,7 mln zgonów rocznie. W jednym z badań stwierdzono, że rocznie emisje spalin samochodowych zabijają 53 000 Amerykanów, w porownaniu do 34 000, którzy giną w wypadkach drogowych.

No i kwestia ropy naftowej. Około dwie trzecie ropy naftowej w Ameryce zużywa się na drogach, a z pozostałej części dużo stanowią produkty uboczne rafinacji ropy naftowej przy produkcji benzyny i oleju napędowego. Przemysł naftowy nie jest pewien, kiedy spodziewać się szczytowego zapotrzebowania, po którym zacznie się już tylko spadek. Royal Dutch Shell mówi, że może to być niewiele więcej niż za dziesięć lat. Ta perspektywa będzie ważyć na cenach paliw już na długo przedtem. Ponieważ nikt nie chce pozostać z bezużyteczną ropą pod ziemią, nie będzie wielu nowych inwestycji, szczególnie w obszarach o wysokich kosztach wydobycia, takich jak Arktyka. Natomiast obecni producenci, tacy jak Arabia Saudyjska, dysponujący olbrzymimi rezerwami, którzy mogą łatwo  i tanio zwiększyć ich wydobycie, znajdą się pod presją, aby pompować na maksa, zanim będzie za późno: Bliski Wschód będzie miał nadal znaczenie, ale znacznie mniejsze niż dawniej. Chociaż nadal będzie rynek gazu ziemnego, który przyczyni się do generowania mocy w elektrowniach dla wszystkich tych samochodów elektrycznych, to niestabilne ceny ropy popędzać będą te kraje, które zależą od dochodów z węglowodorów, aby zawczasu zapełnić swoje skarbce i rezerwy. Kiedy skończy się naftowa obfitość, zwłaszcza na Półwyspie Arabskim, zaostrzy się walka o władzę i frustracje społeczne. Natomiast w takich krajach naftowych jak Angola, Nigeria albo Wenezuela, gdzie ropa była często korupcyjnym przekleństwem, rozproszenie siły ekonomicznej może przynieść korzystny efekt.

W międzyczasie narasta walka o lit potrzebny do akumulatorów. Cena węglanu litu wzrosła z 4 000 USD za tonę w 2011 roku do ponad 14 000 USD obecnie. Wzrasta też zapotrzebowanie na kobalt i pierwiastki ziem rzadkich dla silników elektrycznych. Lit jest używany nie tylko do napędzania samochodów: również zakłady energetyczne potrzebują olbrzymich baterii do przechowywania energii, gdy popyt na nią jest słaby i uwalniania jej rezerw w szczycie zapotrzebowania. Czy to wszystko sprawi, że Chile – dziś czołowy producent węglanu litu -  stanie się nową Arabią Saudyjską? Niezupełnie, ponieważ samochody elektryczne nie zużywają litu fizycznie. Stare baterie litowo-jonowe z samochodów mogą być przecież ponownie wykorzystane w sieci energetycznej, a następnie dalej poddawane recyklingowi. Lit nie przepada.

Silnik spalinowy dobrze się spisał na drogach - i nadal może dominować w żegludze i lotnictwie jeszcze przez kilkadziesiąt lat. Ale na lądzie silniki elektryczne wkrótce zapewnią większą swobodę i wygodę w sposób oszczędny i czyściej. Ponieważ przełom w samochodach elektrycznych odwraca dotychczasową tendencję w bogatym świecie ku zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej, decydenci będą musieli trochę tu szczęściu pomóc, zapewniając wystarczającą moc wytwórczą elektrowni - pomimo załamania się  systemu regulacji w wielu krajach. Mogą też być potrzebne nowe zasady i normy dotyczące publicznych stacji ładowania oraz recyklingu baterii, silników, a także ziem rzadkich i innych elementów na składowiskach odpadów. No i będą musieli poradzić sobie z zamieszaniem, gdy stare fabryki trzeba będzie zamknąć i skurczy się podaż miejsc pracy.

Samojezdne samochody elektryczne w XXI wieku prawdopodobnie zmienią świat w sposób głęboki i nieoczekiwany, podobnie jak pojazdy napędzane silnikami spalinowymi zrobiły to w XX wieku. Ale będzie to wyboista droga pod górę. 

 

W cyklu INŻYNIERIA I TECHNOLOGIE  na moim blogu ukazały się dotychczas następujące publikacje:

 

01.Tranzystory hybrydowe (8.08.2011)

02.Mała rzecz, a czyści (21.08.2011)

03.Opony z cukru (31.08.2011)

04.Tama z trzech powodów cz.I (14.09.2011)

05.Tama z trzech powodów cz.II (15.09.2011)

06.Metro automatique (5.01.2012)

07.Beton,ale inteligentny (26.03.2012)

08.Baterie szybciej (3.04.2012)

09.Zdążyć zanim zdetonują (16.04.2012)

10.Pociąg w uniesieniu (cz.1) (8.06.2012)

11.Pociąg w uniesieniu (cz.2) (9.06.2012)

12.Pociąg w uniesieniu (cz.3) (11.06.2012)

13.Asfalt jak perski dywan (10.07.2012)

14.Wędkowanie na ekranie (25.07.2012)

15.Wojna na wirusy (15.09.2012)

16.Działo laserowe (16.09.2012)

17.Zamiast delfina (8.10.2012)

18.Ryżowe opony (13.01.2013)

19.Inspiracje wynalazców (18.12.2013) /film/

20.Komputerek z nanorurek (4.11.2013)

21.Silnik odrzutowy RR (11.05.2015) /film(51:46)/

22.Robotyka na podium (2.07.2015)

23.Dziury, ale inaczej (9.07.2015)

24.Zasilanie bez drutu (20.08.2015)

25.Braille przez komputer (3.09.2015)

26.Robot ale nie cyborg (10.09.2015)

27.Zmierzch silnika spalinowego (31.08.2017)

 

KOMENTARZE

  • @
    $1 Trillion Motherlode of Lithium and Gold Discovered in Afghanistan

    http://www.mining.com/1-trillion-motherlode-of-lithium-and-gold-discovered-in-afghanistan/

    Largest known rare earth deposit discovered in North Korea

    http://www.mining.com/largest-known-rare-earth-deposit-discovered-in-north-korea-86139/
  • autor
    Witam Od ponad dwóch lat istnieje prototyp napędu dla samochodu elektrycznego który bez ładowania pokonuje dystans 5000km Polaka zresztą POLSKA nie jest zainteresowana produkcja.Nadmienię że wystarczyło by nam Polakom produkować same napędów do wszystkich pojazdów świata bilony leza na ulicy.
    http://www.glosgminny.pl/wynalazek-polaka-aberdeen-auto-jezdzi-darmo-polski-rzad/
  • autor
    rozwiązania nie interesujące...............https://www.facebook.com/PolskaGeotermalnaAsocjacja/photos/a.581671425184608.1073741828.456512664367152/1537600932924981/?type=3&hc_ref=ARQzg5fIieLq_-c_hKXvsPNhLDNts5SXvJzYGfKREDVx9lyARLn3jgTwBVfoAzcdIPA&fref=gs&dti=1441476192818419&hc_location=group
  • autor
    Problemem jest to ,że podczas pracy silnika auta oraz systemu ladowania baterii , są wytwarzane infra dźwięki szkodliwe dla zdrowia , one są wytwarzane nawet w autach seryjnych napędzanych elektrycznie o czym się wogóle nie mówi, opracowałem sposób na to jak to wyeliminować całkowicie . Należy tutaj dodać, że tzw – ekologiczne auta elektryczne dostępne w tej chwili na rynku , są bardzo szkodliwe dla zdrowia kierowcy, infra dźwięki wychwytywane poniżej 25 hz niszczą niebywale ludzkie zdrowie, a nawet mogą doprowadzić do zgonu , uszkodzenia układu nerwowego kierowcy, pasażerów, o tym się nie mówi aby nie zniechęcać ludzi do aut elektrycznych , ale to fakt . Ja wiem jak to wyeliminować, pracuje też nad tym.

    http://www.glosgminny.pl/wynalazek-polaka-aberdeen-auto-jezdzi-darmo-polski-rzad/
  • Panie Bogusławie
    Nie ma się co ekscytować! Dymają nas na każdym kroku, a seryjny samobójca grasuje po rónych garażach świata w których uda się zaprzęgnąć technologie N. Tesli do pracy na rzecz ludzi....

    Wie Pan że przy urzędzie patentowym USA działa specjalna grupa ludzi która ma za zadanie utajniać wszelkie niewygodne dla rządzących patenty?
    Robią z nami co tylko chcą i nie możemy nic na to poradzić.... Żyjemy w wykreowanym na potrzeby pospólstwa wirtualnym świecie mającym niewiele wspólnego z tym prawdziwym.
  • @Arjanek 15:24:00
    Czyżby to był powód do zaprowadzenia w KRLD "demokracji"?

    Ukłony
  • @dlaczego ja 16:01:38
    "Witam Od ponad dwóch lat istnieje prototyp napędu dla samochodu elektrycznego który bez ładowania pokonuje dystans 5000km"

    Ktoś chyba chodził za dużo na wagary...
    Ręce opadają jak się czyta o takich "wynalazkach"
  • @dlaczego ja 16:13:45
    To z kolei jest z pewnością bzdurą. Energię trzeba zawsze czerpać z jakiegoś źródła i zużywa się ona na wykonanie określonej pracy. Ten człowiek twierdzi , że zwykły silnik elektryczny jest nadsprawny, czyli wydziela więcej energii niż zuzywam, a tak niestety nie jest.
  • @zadziwiony 16:44:24
    Na utajnianie jest JEDNA metoda.... Ujawniać w Internecie, ZWŁASZCZA "niewygodne" sprawy.

    Wrogowie naszych wrogów...
    Jak chodzi o wybór lokalizacji przechowywania takich danych.

    Bo w sumie co / kto zabroni opublikować w Internecie danych ze ZGŁOSZENIA PATENTOWEGO (przykład) w "minutę po otrzymaniu oficjalnego potwierdzenia jego wpływu do właściwego urzędu patentowego"?

    Jeśli patent zostanie przyznany to BĘDZIE pełna ochrona prawna...
  • @Jasiek 16:50:00
    I Talibanstanie...

    A my ponoć(!) mamy też złoża, akurat tam, gdzie rozłożyły się "bratnie dywizje"...

    Na ile wiarygodny jest portal źródłowy?
  • @
    Aj tam, Aj tam,
    koszerne koncerny odwiercą ostatnią baryłkę ropy....
    i WTEDY się zorientują, że o ile w PALIWACH ropę można zastąpić, o tyle w CHEMII PRZEMYSŁOWEJ (dzisiejszej) nie za bardzo...

    ZNOWU "wszystkiemu winni żydzi"? aj-waj....
  • @laurentp 09:01:24
    Winni są są władcy pieniądza. A kto nimi włada? W sprawach strategicznych zarząd Ziemi jest bezwzględny i nie dopuszcza żadnych samowolek.
    Poza tym ropa prawdopodobnie jest cały czas produkowana przez wnętrze naszej Ziemi.
    Ujawnić w internecie? Na swą zgubę?. Poza tym i tak niemożliwa będzie oficjalna produkcja takich urządzeń bo producent dostanie propozycję nie do odrzucenia. To wszystko nie takie proste jak się wydaje. Są ludzie którzy korzystają z wolnej energii, ale w dobrze pojętym własnym interesie w swej mądrości nie rozgłaszają tego publicznie.
  • @zadziwiony 17:01:17
    energia to wogle bzdura ,szczególnie dla zadaniowych cały świat jest energetyczny elektryczny a ty co z klubu betonowych myślicieli?Energia jest wszędzie i nie wiemy skąd sie bierze jak sie przemieszcza a Ty jakimś prawdą zaprzeczasz albo swoje tworzysz gość opatentował to miał co patentować tylko reszta wymięka i sie boi produkować ,śmieszni mali ludzie Tesla też czekał prawie 100 lat bo małe głupki za małe były żeby uwierzyć w cuda hahahaha.
  • @Jasiek 16:51:33
    co ty wiesz o wynalazkach a juz o energii to zapomnij ,szkołę miałeś źle położoną anteny radiowe mózgi spaczyły.
  • @dlaczego ja 15:40:49
    Ale nabzdziłeś. Chyba nie rozumiesz co czytasz, pewnie po paru piwach to pisałeś...
  • RACZEJ NIE ZANOSI SIĘ NA PRZESIADKĘ DO AUT ELEKTRYCZNYCH..
    Poniżej trzeźwa analiza:

    http://forsal.pl/artykuly/936500,bak-felieton-przyszlosc-elektrycznych-samochodow-na-swiecie.html
  • @Paulus Aquarius 21:51:03
    Dzięki. Bardzo cenne. Pozdrawiam przyjaźnie. BJ
  • Proces
    produkcji nowych litowych baterii jest wyjątkowo toksyczna. Produkcja energii elektrycznej też jest znana.
  • @Bogusław Jeznach 00:35:03
    Smutna prawda o sprzedaży samochodów elektrycznych: Bez dotacji rządowych przestają być kupowane w ogóle!
    http://niewygodne.info.pl/artykul8/03880-Smutna-prawda-o-sprzedazy-aut-elektrycznych.htm
    Moda na auta elektryczne to sztucznie pompowana bańka, która wkrótce z hukiem eksploduje.
    http://niewygodne.info.pl/artykul8/03951-Auta-elektryczne-czyli-sztucznie-dmuchana-banka.htm


    http://www.tvn24.pl/magazyn-tvn24/rzad-chce-rewolucji-na-drogach-to-mrzonka,53,1178

    Elektryzująca wizja Morawieckiego: rewolucja w transporcie


    https://www.forbes.pl/przywodztwo/samochody-elektryczne-w-polsce-elektryzujaca-wizja-morawieckiego/9et2m5y

    Rząd stawia na samochody elektryczne. Znamy szczegóły konkursu

    https://dorzeczy.pl/kraj/23606/Rzad-stawia-na-samochody-elektryczne-Znamy-szczegoly-konkursu.html

    http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/milion-elektrycznych-aut-morawiecki-za-a-nawet-przeciw/1p9pz7y
  • @zadziwiony 09:53:07
    "Ujawnić w internecie? Na swą zgubę?. Poza tym i tak niemożliwa będzie oficjalna produkcja takich urządzeń bo producent dostanie propozycję nie do odrzucenia."

    Ups, WSZYSTKICH zabiją / zastraszą? Nie wierzę. Setkę osób można swobodnie, ale setkę TYSIĘCY? Zwłaszcza ROZPROSZONYCH geograficznie...

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930